ŠTO JE POŽELJNO DA DIJETE ZNA PRIJE POLASKA U ŠKOLU?
S dolaskom proljeća, polako se približava i vrijeme procjena spremnosti djece za upis u 1.
razred. Isto tako, to je i vrijeme kada se roditelji pitaju što zapravo podrazumijeva spremnost
za upis u 1. razred, odnosno koje je to vještine poželjno usvojiti prije polaska u školu.
Spremnost za polazak u školu zapravo podrazumijeva ovladanost predvještinama čitanja i
pisanja te predmatematičkim vještinama. U nastavku vam donosimo kratki pregled
predvještina potrebnih za upis u školu kako bismo vam približili što te vještine zapravo
podrazumijevaju.
1. PREDVJEŠTINE ČITANJA I PISANJA
– dijete usmeno rastavlja riječi na slogove
– dijete usmeno spaja slogove u riječ
– dijete prepoznaje i imenuje glas kojim riječ počinje
– dijete prepoznaje i imenuje glas kojim riječ završava
– dijete zna nabrojati nekoliko riječi koje počinju zadanim glasom
– dijete zna prepoznati i odrediti je li zadani glas na početku, u sredini ili na kraju riječi
– dijete usmeno zna rastaviti jednostavne riječi na glasove
– dijete pojedinačne glasove zna usmeno spojiti u riječ
– dijete prepoznaje simbole slova i brojki, odnosno razlikuje kategorije slova i brojeva
– dijete imenuje barem nekoliko grafema (slova)
– dijete pravilno drži olovku
– dijete imenuje i crta krug, kvadrat i trokut
– dijete piše od gore prema dolje, a krug crta s lijeva na desno, odnosno obrnuto od
smjera kazaljke na satu (ljevaci su iznimka)
– dijete zna napisati svoje ime velikim tiskanim slovima
2. PREDMATEMATIČKE VJEŠTINE
– dijete mehanički broji barem do 20
– dijete točno prebrojava zadane elemente i ispravno pridružuje broj količini
– dijete prepoznaje napisane brojeve do 10
– dijete razumije zbrajanje i oduzimanje do 5 uz konkretne predmete
– dijete ispravno određuje redoslijed elemenata u nizu (prvi, drugi, treći, posljednji)
– dijete razumije prostorne odnose i prijedloge u, na, ispod, iznad, ispred, iza, između i
pokraj
– dijete je usvojilo orijentaciju na tijelu (lijeva/desna ruka, noga, oko…)
– dijete je usvojilo orijentaciju u prostoru (što je lijevo/desno od njega)
– dijete je usvojilo orijentaciju na papiru (što je na lijevoj strani papira, a što na desnoj)
– dijete poznaje dane u tjednu i razumije odnose jučer – danas – sutra
– dijete je usvojilo osnovne matematičke suprotnosti (nisko – visoko, dugo – kratko)
Osim predvještina, važna su i jezično-govorna znanja.
JEZIK I GOVOR
– dijete pravilno izgovara sve glasove
– dijete se pravilno gramatički izražava (koristi jedninu, množinu, zamjenice, rod i
padež)
– dijete zna prepričati kraći događaj ili priču u pravilnom slijedu (uvod, tijek i završetak)
– dijete razumije zadane upute i samostalno ih izvršava
– dijete točno odgovara na postavljena pitanja
– dijete zna imenovati osnovne kategorije (hrana, voće, povrće, igračke, odjeća…) i
samostalno nabraja nekoliko elemenata zadane kategorije
– dijete prepoznaje i imenuje osnovne suprotnosti (vruće – hladno, puno – prazno,
mokro – suho…)
U grafičkim prikazima u nastavku možete provjeriti u kojoj se dobi pojedine vještine tipično
javljaju i razvijaju.